امید به درمانی جدید و ایمن برای دیابت نوع 2

18 ژوئن 2019- محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و مؤسسه ی کارولینسکا در سوئد، دریافتند که کاهش یک پروتئین خاص در سلول های چربی موش نه تنها مانع از شروع دیابت نوع 2 می شود بلکه به نظر می رسد این بیماری را در حیوانات مبتلا، معکوس می کند.

محققان همچنین دریافتند که سطح این پروتئین که  CD248نام دارد، در سلولهای چربی افراد مبتلا به دیابت صرفنظر از شکل یا اندازه ی آنها، بالاتر از افراد سالم است و هنگامی که دیابت ناشی از چاقی با از دست دادن وزن معکوس می شود، سطح CD248 کاهش می یابد و به حد نرمال خود باز می گردد.

یافته های این مطالعه که در EBioMedicine منتشر شده است(یکی از مجلات The Lancet)، امید به توسعه ی یک درمان جدید و ایمن را برای دیابت نوع 2 افزایش داده است.

دکتر Edward Conway، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد دانشکده پزشکی  UBCگفت: این کشف در روزهای اولیه ی خود است، اما به نظر می رسد تغییر مقدار یا عملکرد  CD248، در سلول های چربی یک استراتژی درمانی جدید و امیدوار کننده برای دیابت نوع 2 باشد.

در این مطالعه، محققان UBC با یک گروه تحقیقاتی شناخته شده ی دیابت در موسسه کارولینسکا به رهبری دکتر Mikael Rydén، استاد و مشاور ارشد، در بخش غدد درون ریز و آزمایشگاه چربی همکاری کردند. دکتر Rydén و دانشجوی دکترای او Paul Petrus، از روش های ژنتیک انسانی برای مطالعه ی بیوپسی های تهیه شده از بافت چربی بیماران لاغر، چاق، دیابتی و غیر دیابتی استفاده نمودند.

یافته های آنها نشان داد که اندازه گیری سطح پروتئین CD248 در چربی، ممکن است نشانگر بهتری نسبت به اندازه گیری های فعلی برای ارزیابی حساسیت فرد به انسولین باشد و ممکن است برای پیش بینی بهتر احتمال ابتلای افراد به دیابت نوع 2 و همچنین اثربخشی درمان ها استفاده شود.

دکتر Rydén گفت:غلظتCD248  در چربی های بدن به شدت با معیارهای بالینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد. این موضوع به همراه نتایج آزمایشاتی که در آن ژن CD248 را در سلول های چربی بدن کاهش دادیم، نشان می دهد که این روش عملکرد سلول های چربی را بهبود می بخشد، و می تواند به ابداع درمانهای جدید آتی برای دیابت نوع 2، کمک کند. سپس ما نتایج آزمایشات دکتر Conway را در اثرات نابودی ژن CD248 در موشها، و تمرکز بر نقش این پروتئین در بافت های غیر چربی، بررسی نمودیم.

برای درک بهتر عملکرد CD248، محققان UBC از موش های اصلاح شده ی ژنتیکی که ژن CD248 تنها در سلول های چربی آنها حذف شده بود، استفاده کردند. آنها دریافتند که فقدان این پروتئین در سلول های چربی این حیوانات، از آنها در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 محافظت می کند، حتی در هنگام تغذیه با رژیم غذایی پرچرب که باعث چاقی آنها می شود. به نظر نمی رسد که عدم وجود CD248 در سلول های چربی با نتایج منفی سلامت همراه باشد، این موضوع نشان می دهد که درمان هایی که CD248 را برای درمان دیابت کاهش می دهند، احتمالا ایمن هستند.

دکتر Conway گفت: جالب ترین یافته ی ما این بود که حساسیت به انسولین در موش هایی که دیابت داشتند، با کاهش میزان CD248 در سلول های چربی، حتی در حالی که همچنان چاق بودند، بهبود یافت. او افزود: در حالی که این اکتشافات هیجان انگیز هستند، اما هنوز تا دستیابی به یک درمان جدید برای دیابت فاصله ی زیادی داریم. برای رسیدن به این هدف، اولین قدم ما آگاهی از نحوه ی عملکرد CD248 است تا داروهای ایمن و موثر که بتوانند غلظت این پروتئین را کاهش دهند یا با عملکرد آن تداخل کنند را طراحی کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-safe-treatment-diabetes.html